we are experience designers

tinker ontwerpt audiovisuele presentatie koloniën van weldadigheid

23-05-2017

Begin 19de eeuw richtte generaal Johannes van de Bosch zeven Koloniën van Weldadigheid op. Vandaag dragen deze Koloniën samen hun gedeeld verleden uit en zijn ze genomineerd voor de UNESCO-Werelderfgoedstatus. Een nieuwe audiovisuele presentatie, ontworpen door Tinker imagineers, op maat voor de vier bezoekerscentra brengt dit unieke verhaal van armoedebestrijding opnieuw tot leven.

De zeven Nederlandse en Belgische Koloniën van Weldadigheid delen één unieke geschiedenis. Hun doel: de armoede in de 19de eeuw uit te roeien, door van arme paupers brave en hardwerkende burgers te maken. Vanaf 1818 stichtte de ‘Maatschappij van Weldadigheid’ in zeven jaar tijd zeven landbouwkoloniën: Frederiksoord (NL), Wilhelminaoord (NL), Willemsoord (NL), Ommerschans (NL), Wortel (BE), Veenhuizen (NL) en Merksplas (BE). Hier woonden en werkten duizenden armen onder een strikt regime. Het harde werk en de gezonde buitenlucht moesten hen op het rechte pad houden en tot betere mensen maken. 80 km² woest landschap werd eigenhandig omgevormd tot landbouwgrond met kaarsrechte dreven of lanen en keurige gebouwen. Deze structuur is nog steeds duidelijk zichtbaar. Vandaag zijn de Koloniën één van de weinige bezoekbare plekken waar deze specifieke gemeenschappelijke periode en gedeelde sociale tradities in de Lage Landen permanent worden belicht. 

Sinds 2012 zijn de verschillende Koloniën weer samen onder de noemer ‘Koloniën van Weldadigheid’. Mede dankzij de Werelderfgoednominatie en de financiële steun van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en Provincie Drenthe, hebben Nationaal Gevangenismuseum, Kempens Landschap, Vereniging de Ommerschans en Maatschappij van Weldadigheid - partners uit de verschillende Koloniën – in samenwerking met het Drents Archief de handen in elkaar geslagen onder de noemer ‘1 geschiedenis, 7 verhalen’. ‘1 geschiedenis – 7 verhalen’ verenigt vier bezoekerscentra in Nederland en België. Zij dragen één logo en delen één website. Het unieke verhaal en verleden van de Koloniën met zijn bijzondere landschappen, boeiende verhalen, rijk erfgoed en indrukwekkende natuurgebieden dragen zij uit als 1 geheel. ‘Deze samenwerking zorgt dat we het verhaal overal op eenzelfde professioneel niveau van kwaliteit in publieksbenadering kunnen vertellen en dat we herkenbaarheid van de Koloniën van Weldadigheid uitstralen. Hiermee kunnen we grootschalig en internationaal inzetten op de marketing en communicatie, wat zal leiden tot herkenbaarheid en bekendheid van het verhaal.’, aldus Projectleider Douwe Huizing. 

Samen met Tinker imagineers Utrecht is de audiovisuele presentatie op een creatieve wijze ontworpen. De productie is geprojecteerd op een unieke drager, geïnspireerd op het landschap van de Koloniën. In een samenspel van vlakken en lijnen wordt het verhaal verteld dat de zeven Koloniën verbindt. De drijvende kracht achter de Maatschappij van Weldadigheid, Johannes van den Bosch, neemt de bezoekers mee in zijn visioen van een betere wereld. In een decor van geanimeerde prenten en schilderijen brengt Johannes van den Bosch de tijd terug en leidt je rond in ‘zijn’ Koloniën. Vanaf 9 mei zijn de presentaties te beleven in Museum De Koloniehof in Frederiksoord en in het Gevangenismuseum in Veenhuizen. In België kunt u vanaf 3 juni terecht in het gloednieuwe bezoekerscentrum Kolonie 5-7 in Merksplas. In het voorjaar van 2018 is de presentatie ook in het nieuwe bezoekerscentrum van Ommerschans te bekijken. Meer hierover op www.kolonienvanweldadigheid.eu