Menu

Over ons

Tinker is een bureau voor creatieve consultancy en belevingscommunicatie. Wij brengen ideeën tot leven door middel van tentoonstellingen, evenementen, paviljoens en multimediale theaters. We doen zowel research, projectontwikkeling, ontwerp als productie.

Tinker bestaat sinds 1991 en is gevestigd in Utrecht. Het bureau telt rond de veertig vaste medewerkers en een brede kring freelancers. Het vaste team bestaat uit consultants, ontwerpers, content ontwikkelaars en producenten.

meer

Juni 1991. Als studenten in de cognitieve psychologie en kunstmatige intelligentie, kregen we de vraag om een tentoonstelling van ons vakgebied te maken op een expo van de universiteit. We hebben drie weken geschroefd, gesleuteld en robotstemmen geïmiteerd, en uiteindelijk stond er een übercool apparaat: een levensgrote computer met emotie, stemmen en afwijkend gedrag. Toen wisten we nog niet dat zo iets een exhibit heet.

Hoe kneuterig ook: dit allereerste project bevatte alles wat we later zijn gaan doen. Nu, bijna vijfentwintig jaar later maken we nog steeds communicatiemachines en –omgevingen, waarbij we het leuk vinden om de elk denkbaar onderwerp tot leven te wekken en daarbij telkens nieuwe technieken toe te passen.

We zijn als ontwerpers sterk in de cognitieve traditie opgevoed, door studies in psychologie en pedagogiek. Vanwege onze kennis van kenprocessen wisten we goed hoe je verhalen op de juiste manier inkleurt en doseert. Dat hebben we toegepast in historische, wetenschappelijke en maatschappelijke belevingsprojecten.

Maar juist vanwege die scholing, kwamen we erachter dat belevingsprojecten veel sterker worden als je breder gaat dan de kennende geest. Het hele spectrum van menselijke ervaring, van grove lichamelijke sensaties, tot en met subtiele bewustzijnsstaten is beschikbaar voor contact en communicatie. In het gewone leven weten we dat allang. In onze sector wordt het bijna nergens toegepast.

We hebben ons toegelegd op deze verrijkte opvatting van experience design en passen deze toe in ons werk. Als resultaat leveren we innovatieve producties, die even spectaculair als interessant als inspirerend zijn. We weten een onderwerp binnenstebuiten te keren, zodat het publiek kan genieten van inhoud. Dat is ons vak geworden.

inspiring books

visie

Belevingscommunicatie komt uit de entertainmentsector, waar de focus ligt op zintuigen en sensatie. Maar er kan zoveel meer. Door het hele spectrum van de menselijk ervaring aan te spreken creëer je ervaringen die zowel spectaculair, interessant als betekenisvol zijn.

Onze opdrachtgevers hebben grote ideeën waarmee ze de wereld gezonder, mooier of zinniger willen maken. Die heeft u waarschijnlijk ook! Met onze eigentijdse benadering van belevingsontwerp brengen we die ideeën tot leven.  Waardoor ze zich nestelen in de hoofden en de harten van uw publiek.

meer

In de poging om mensen mee te nemen bij het verspreiden van nieuwe denkbeelden is decennialang gebruik gemaakt van verouderde opvattingen over de werking van de menselijke geest. We probeerden anderen te verleiden met sensuele vormen, te overtuigen met onze ideeën, of juist te overdonderen met zoveel mogelijk prikkels.

Deze technieken zijn gebrekkig gebleken. Het meeste belevingsontwerp zoals dat in de wereld bekend is, is intens, maar ook nogal vluchtig. Daar tegenover staan oeroude verteltechnieken die zich op je intellect richten, maar die in deze tijd te niet in staat blijken om aandacht te trekken en vast te houden.

Eigentijds belevingsontwerp verenigt het beste van deze twee werelden. Enerzijds gaan we ervan uit dat het publiek uit complexe mensen bestaat met dezelfde dromen, angsten en diepe verlangens als wijzelf. Dit uitgangspunt lijkt voor de hand liggend, maar het wordt zelden gebruikt in communicatieprojecten.

Anderzijds gaan we ervan uit dat iedereen in ontwikkeling is en dat mensen op zoek zijn naar inspirerende ervaringen. Door mensen aan te spreken op hun aspiratieniveau helpen we ze glimpen op te vangen van een wereld waar ze naartoe willen.

Eigentijds belevingsontwerp heeft als opdracht om mensen op dat niveau met elkaar te verbinden. Het is uitstekend geschikt om de grote ideeën van deze tijd te verspreiden, dat wil zeggen, oplossingen die de wereld gezonder, mooier of zinniger maken. Want de motivatie om daar kennis van te nemen, aan mee te werken en van mee te genieten, leeft in iedereen. De kunst is om dat wakker te kussen.

Bij Tinker hebben we ons toegelegd op dit nieuwe type experience design. Onze maatstaf voor succes is: brengt de experience een blijvende verandering teweeg bij de doelgroep? Het kan een andere houding zijn ten aanzien van een onderwerp, opgewekte belangstelling voor een verhaal of openstelling voor het ontmoeten van iemand anders. Als één van die dingen gebeurt, hoe bescheiden ook, maken wij een high five.

inspiring books

  • ideas that changed the world

    felipe fernandez armesto

  • spiral dynamics

    don beck and christopher cowan

  • the barbarians

    allesandro barrico

  • imaginization

    gareth morgan

  • een nieuwe kijk op de experience economy

    albert boswijk, thomas thijssen en ed peelen

imagineering

Inspiratie is een krachtige aanjager van verandering. Onze zielen staan er open voor, maar onze zintuigen willen ook wat. Het geheim zit in een goed verhaal, op een eigentijdse manier verteld.

Imagineering is sleutelen aan de verbeelding. Een grotendeels in eigen huis ontwikkelde werkwijze, samen met onze kring vormgevers, kunstenaars en mediatechnologen. Alles wordt uit de kast gehaald om uw verhaal voor het voetlicht te brengen.

meer

“Veel mensen en bijna alle organisaties maken een splitsing tussen inspiratie en de praktijk. Alsof er twee gesloten afdelingen zijn: die van de droom en die van de daad. Of die van het genieten en die van het harde werken. Dit onderscheid is kunstmatig. Er is een ononderbroken lijn van de geïnspireerde staat naar de praktische staat. Door het spoor van inspiratie naar de praktijk te volgen en weer terug, is een creatieve bron aan te boren. Een natuurlijke, heel elementaire actie.” — Stan Boshouwers, Handboek voor Hemelbestormers

Tijdens de eerste jaren van tinker imagineers studeerden wij psychologie en maakten we tegelijkertijd creatieve producten met kunstenaars, media-ontwerpers en vormgevers. We hebben toen een belangrijke ontdekking gedaan: creatieve denktechnieken zoals die in de psychologie worden beschreven zijn totaal onbekend in de ontwerperswereld. Succesvolle creatieven gebruiken ze ook niet Ze kennen het bestaan ervan niet eens.

Op grond van onze ervaring hebben we toen een techniek van natuurlijke creatief werken ontwikkeld, imagineeren genoemd. Deze term is grootgebracht door Walt Disney, voor het vormgeven van zijn gedroomde Disneyland en –World. De visie heeft post gevat in Europa, waar de nadruk meer ligt op perceptie, betekenisgeving en creativiteit (zie boektitels).

Imagineering is de techniek van het werken met natuurlijke creativiteit. In een aantal simpele stappen wordt een analyse gemaakt, een beeld gevormd en een vonk opgewekt. Deze vonk maakt een vormveld waarin alle onderdelen van het probleem een onderdeel van de oplossing worden. De rest is uitwerking, een belangrijk onderdeel van het creatieve proces.
Imagineering leidt tot typische creatieve producten:

-inhoud en vorm vallen samen
-alle onderdelen van het probleem zijn onderdelen van de oplossing
-de totale menselijke ervaring wordt aangesproken
- een verhaal komt vollediger binnen en blijft langer hangen
-de aard van de ervaring is rijker

Deze kennis zetten wij in om bijzondere ervaringen te ontwerpen. Het werkproces strekt zich uit van onze klanten en de eigen studio, naar de brede kring creatieven en de techneuten waar wij meer werken. En tenslotte ook tot het publiek dat we willen bereiken. Daarvan wordt tenslotte ook een creatieve actie verwacht, namelijk het absorberen van een nieuw idee, een nieuwe smaak of een nieuw inzicht.

inspiring books

  • handboek voor hemelbestormers

    stan boshouwers

  • imagineering

    diane nijs en frank peters

  • de imagineer

    gabrielle kuiper en bert smit

  • 'imagineering'

    walt disney

diensten

creatieve consultancy

Co-creatieprocessen brengen mensen bij elkaar en leveren gedeelde visies op. Wij bedenken concepten of helpen u om dat zelf te doen met brainstorms, inspiratiesessies en creatieve bijeenkomsten. Daarnaast bieden we strategieën waarmee u uw visie kunt implementeren. Door middel van concept-presentaties, bidbooks en masterplannen in alle soorten en maten.

belevingsontwerp

Ons studio team mixt ruimtelijke, theatrale, multimediale en verhalende technieken om uw doelgroep recht in het hart te raken. Vrije denkers en doeners met een voorliefde voor de nieuwste media, communicatiestijlen en graphics. Voor bijzondere momenten en eens in je leven-belevenissen.

productiemanagement

Samen maken we dromen waar. We zorgen voor productie-ontwerp, projectmanagement of turnkey-oplevering, al naargelang uw wens. Met ruim twintig jaar ervaring kennen we elke stap van het proces, zelfs onder de lastigste omstandigheden. En komen we altijd uit op vernieuwende installaties, ruimtes en (brand) experience centres.