we are experience designers

bombardement rotterdam van mei 1940 gevat in indrukwekkende experience

30-03-2015

Tinker imagineers heeft voor het Museum Rotterdam ’40-’45 NU, voormalig OorlogsVerzetsMuseum, de multimediale beleving ontworpen die bezoekers meeneemt naar het bombardement op Rotterdam van 14 mei 1940. Een aangrijpende ervaring, die onderdeel is van de nieuwe presentatie van het museum. Vanaf 28 maart is de experience geopend voor publiek.

Een grote touchscreentafel in het midden van het museum. Bezoekers schuiven aan en het licht dimt. Beelden van Rotterdamse architectonische iconen van nu zijn geprojecteerd op een 360 graden 3D-wand. Het huidige stadsbeeld vloeit over in het sfeervolle Rotterdam van 1940. We maken kennis met haar bewoners, gekoppeld aan objecten uit hun dagelijks leven. Een bruidsjurk, een popje, klompjes.

Maar dan: cellomuziek klinkt, het luchtalarm zwelt aan, motorgeronk in de verte. Wat volgt zijn bommenwerpers die aan alle kanten over vliegen, bommen die met bulderend gedonder rondom uiteenspatten, een wilde vlammenzee die zich verspreidt over de wanden. Als de rook van de verwoeste stad is opgetrokken, vinden we de alledaagse bezittingen terug tussen het puin.

Bezoekers beleven wat Rotterdam in de Tweede Wereldoorlog is overkomen en bevinden zich er middenin. Maar het blijft niet bij de kracht van het vernietigende bombardement. Ook de veerkracht van de Rotterdammers en de werderopbouw van de stad wordt in de experience getoond. Wat heeft het voor Rotterdam en haar mensen betekend? Na afloop gaan bezoekers met iPads aan de touchscreentafel zelf aan de slag met collectie, persoonlijke verhalen en de actuele vertaling van het thema.

Museum Rotterdam ’40-’45 NU wil met de vernieuwing van het museum en inzet van moderne prestentatietechnieken een jonger publiek aanspreken. De metamorfose is ontworpen door Tinker imagineers (storytelling en experience), Opera Amsterdam (ruimtelijk en grafisch ontwerp) en Studio Louter (educatief programma).